Crispell / Ditzner / Gramss – Free Flight, Live At Enjoy Jazz Festival 2010
fixcel 5
Marilyn Crispell, p
Erwin Ditzner, dr
Sebastian Gramss, b
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Tracks
01 Free Flight (SOUNDCLIP)
02 Just Right
03 By My Side (SOUNDCLIP)
04 Low Light
05 Valentine (SOUNDCLIP)
My Cocoon tightens – Colors tease –
I’m feeling for the Air –
A Dim Capacity for Wings – Demeans the Dress I Wear
(Emily Dickinson)
Ja, die Freiheit. Sich von Metall und Holz, von Fell, Saiten und Tasten zu lösen, sich überhaupt bewegen zu können. Und aus den Schubladen zu springen: Lyrismus, Energy Playing, Freie Improvisation. Leichter zu werden als Luft, und das bei der Dichte!
Zu dritt. Marilyn Crispell und Sebastian Gramss als Mitreisende auf Ditzners Carte Blanche.
Flüge 1 & 2: ein perfektes Präludium, eingerahmt von Gramss’ Glissandi ein Auftürmen von Energie, schwebendes Scheppern des Leichtmetalls, Kinetik. Dann eine Sensation: wie man aus kleinen Angriffen auf die Stille einen Sog entwickelt und vorbereitet in die pure Schönheit gleitet. Crispell weiß zwar, wie man Coltrane-Balladen spielt, aber die Schönheit wird hier nicht zitiert, sie ereignet sich.
Der vierte Flug beginnt in Ditzners typischer Grooveleichtbauweise und hebt sofort ab. Wird es an einer Stelle dichter, löst es sich an der anderen. Und fliegt von selbst. Das Ende der schwebenden Suite: luftige Changes, eine Melodie gar (von Fred Hersch). Wo die Flüge enden. Auf Schönheit kann man im Jazz durchaus beharren – und vielleicht ist nur, wer einen gelösten Bezug zu Schönheit hat, wirklich frei. „Hope“ is the thing with feathers –
Jan Künemund, Berlin August 2011
My Cocoon tightens – Colors tease –
I’m feeling for the Air –
A Dim Capacity for Wings – Demeans the Dress I Wear
(Emily Dickinson)
Yes, to have that freedom. To be released from the metal, the wood, the skin, the strings and the keys. To even be able to move at all. To leap out of the pigeon holes of lyricism, energy playing and free improvisation. To become lighter than air even in the face of such musical density!
The threesome. Marylin Crispell and Sebastian Gramss as fellow travelers on Ditzner‘s carte blanche. Flight nr. 1 & 2: a perfect prelude, framed by Gramss‘ glissandi, a surging of energy, a wavering rattle of metal, kinetics. Followed by a sensation: how to develop an undertow out of small assaults on silence and glide fully prepared into pure beauty. Crispell clearly knows how to play Coltrane ballads, but the beauty is not cited here, it simply takes place. The fourth flight starts with Ditzner‘s typical sleight of hand groove and immediately takes off. As soon as it tightens up at one point, it loosens up at another. And takes wing. The end of the wavering suite: airy changes, even a melody (by Fred Hersch) where the flights come to an end. In jazz one can absolutely insist on beauty – and perhaps only someone who has a detached relation to beauty is truly free. „Hope“ is the thing with feathers –
Translation by William Cody Maher & Signe Mähler